Απάντηση Βουλευτή Ζεμπίλη στις αιτιάσεις της αντιπολίτευσης για την παράκαμψη Χαλκίδας


Την απάντησή του στις αιτιάσεις της αντιπολίτευσης για το έργο παράκαμψη «Χαλκίδας-Ψαχνών» και το έργο του Βόρειου Οδικού Άξονα έδωσε ο Βουλευτής Ευβοίας, Θανάσης Ζεμπίλης, μέσω συνέντευξης στον ραδιοφωνικό σταθμό “Evripos 90 FM” την Παρασκευή 14 Ιανουαρίου, κατόπιν σχετικής ερώτησης της δημοσιογράφου Έφης Ντίνη.   

«Η κριτική του κ. Αποστόλου ότι δήθεν το έργο της παράκαμψης Χαλκίδας-Ψαχνών αποτελεί την “χαρά των εργολάβων”, όπως είπε, είναι άδικη, δεδομένου ότι επί της ουσίας το αντίθετο ισχύει. Στη συγκεκριμένη περίπτωση έχουμε μία σοβαρή, μελετημένη και νοικοκυρεμένη διαδικασία, χωρίς κατατμήσεις που όλοι γνωρίζουν ότι οι κατατμήσεις ανεβάζουν τόσο το κόστος, όσο και το ρίσκο κάποιο έργο να μείνει ανεκτέλεστο. Σε αντίθεση, λοιπόν, με το παράδειγμα της διακυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ που έκαναν κατατμήσεις για να ευνοούν συγκεκριμένους εργολάβους, όπως χαρακτηριστικά έγινε στο έργο Πάτρα – Πύργος, στην περίπτωση της Εύβοιας έχουμε ενιαία δημοπράτηση και δημοπρατούνται μαζί με το κύριο έργο (Βαθροβούνι-Ψαχνά) και τα τμήματα που δεν είναι μελετητικά ώριμα. Ορθά επιλέγεται το σύστημα της προαίρεσης, έτσι ώστε να είναι ένας ο εργολάβος που θα αναλάβει πέρα από το κύριο έργο και τα τρία υποέργα και όλα θα εκτελεστούν με τους ίδιους ακριβώς συμβατικούς όρους», ανέφερε ο Βουλευτής Ευβοίας, ενώ στη συνέχει υπογράμμισε ότι «πρόκειται μάλιστα για μία προκήρυξη που έχει πολύ αυστηρές ασφαλιστικές δικλίδες ως προς την διαδικασία ανάδειξης του ανάδοχου, ώστε να έχουμε έναν αξιόπιστο εργολάβο».   

Περαιτέρω, ο Θανάσης Ζεμπίλης ανέφερε ότι «υπάρχει και μία σύγχυση ως προς τον προϋπολογισμό του έργου. Ο κ. Αποστόλου αναφέρει ότι ο αρχικός προϋπολογισμός ήταν 150 εκατ. Ευρώ, ενώ τώρα το ποσό που θα διατεθεί εκτινάχθηκε στα 210 εκατ. Ευρώ. Πρέπει εδώ να γίνει σαφές ότι η αρχική πρόβλεψη των 150 εκατ. Ευρώ αφορούσε το κύριο έργο. Με τον νέο προϋπολογισμό το ποσό για το κυρίως έργο ανέρχεται σε 125 εκατ. Ευρώ, δηλαδή κατά 25 εκατ. Ευρώ φθηνότερο, ενώ τα υπόλοιπα 85 εκατ. Ευρώ αφορούν τα τρία υποέργα που θα εκτελεστούν όπως είπαμε με το σύστημα της προαίρεσης. Άρα, λοιπόν, και εδώ ο Υπουργός είναι λάθος και πραγματικά απορώ γιατί είναι ένας σοβαρός άνθρωπος και έμπειρος πολιτικός ο κ. Αποστόλου».   

Ο Βουλευτής Ευβοίας απάντησε στην κριτική και για τα τεχνικά χαρακτηριστικά του έργου: «Αναρωτιέται ο ΣΥΡΙΖΑ γιατί τα δύο ρεύματα κυκλοφορίας γίνονται ένα ανά κατεύθυνση. Θέλω να πω ότι πράγματι έχουμε ένα ρεύμα κυκλοφορίας με ΛΕΑ. Αυτό προέκυψε, γιατί στην αρχική μελέτη είχαμε το εξής οξύμωρο: είχαμε την Υψηλή Γέφυρα Χαλκίδας που έχει ένα ρεύμα κυκλοφορίας ανά κατεύθυνση, μετά έχουμε τον σχεδιασμό για το τμήμα Υψηλή Γέφυρα – Βαθροβούνι με ένα ρεύμα ανά κατεύθυνση, έπειτα το τμήμα Βαθροβούνι – Αρτάκη όπου ο σχεδιασμός προέβλεπε δύο λωρίδες κυκλοφορίας ανά κατεύθυνση και τέλος το τμήμα Αρτάκη – Ψαχνά γινόταν πάλι μία λωρίδα ανά κατεύθυνση. Αυτή ήταν μία πρόχειρη δουλειά, που επί της ουσίας θα δημιουργούσε πολλά περισσότερα προβλήματα στην κυκλοφορία και την οδική ασφάλεια από αυτά που θα έλυνε. Ουσιαστικά, δηλαδή, θα είχαμε το φαινόμενο του «λαιμού του μπουκαλιού» (bottleneck effect), με ανάσχεση της κίνησης των οχημάτων σε τμήματα της οδού. Αυτήν την προχειρότητα την είδαν και την επεσήμαναν και οι τεχνικοί σύμβουλοι της Ευρωπαϊκής Επιτροπής «Τζάσπερ». Πολύ σωστά είπαν ότι δεν μπορεί ένας ενιαίος δρόμος να ανοιγοκλείνει. Και προκειμένου να δώσουν το πράσινο φως για την χρηματοδότηση του έργου, έπρεπε αυτή η ατέλεια να διορθωθεί. Επρόκειτο, λοιπόν, για ένα οξύμωρο που ανέβαζε τον προϋπολογισμό του έργου και ορθά διορθώθηκε. Να υπογραμμίσουμε, ακόμη, ότι κανένα τμήμα του δρόμου δεν ακουμπά στον αστικό ιστό. Είναι ένας κλειστός και σύγχρονος αυτοκινητόδρομος».      

Καλούμενος να απαντήσει σε ερώτηση της κας Ντίνη για την κριτική του ΣΥΡΙΖΑ στον κ. Σταύρο Μπένο και τον Βόρειο Οδικό Άξονα που εξήγγειλε ο Πρωθυπουργός, ο Θανάσης Ζεμπίλης είπε ότι «τον πρώτο λόγο στη χάραξη του Βόρειου Οδικού Άξονα πρέπει να έχουν η τοπική αυτοδιοίκηση και οι θεσμικοί φορείς. Αυτά είναι τα πλέον νομιμοποιημένα όργανα να εκφράσουν την άποψή τους και τις όποιες αντιρρήσεις τους. Θα δούμε, λοιπόν, τι θα μας πουν οι Δήμοι Ιστιαίας – Αιδηψού και Μαντουδίου-Λίμνης-Αγίας Άννας, η Περιφέρεια Στερεάς Ελλάδας και οι υπόλοιποι φορείς. Αυτό που θα ήθελα, από μεριάς μου, να επισημάνω είναι ότι έχουμε την τύχη την μελέτη να έχει αναλάβει ο κ. Ζέκκος, που θεωρείται ο καλύτερος μελετητής στη χώρα και έχει συνδέσει το όνομα του με όλα τα μεγάλα οδικά έργα στην Ελλάδα τα τελευταία χρόνια. Ας δούμε, λοιπόν, την μεγάλη εικόνα. Πρόκειται για σημαντικά έργα που θα αλλάξουν ριζικά το οδικό δίκτυο της Εύβοιας. Τόσο η παράκαμψη Χαλκίδας – Ψαχνών, που θα αποτελέσει το μεγαλύτερο έργο υποδομής που έχει γίνει ποτέ στην Εύβοια, όσο και ο Βόρειος Οδικός Άξονας, αποτελούν σημαντικές εξελίξεις για την οδική ασφάλεια και την αναπτυξιακή προοπτική του τόπου μας. Στη συνέχεια, βέβαια, θα δούμε και τα άλλα τμήματα όπως τον Νότιο Οδικό Άξονα. Έχει γίνει μία σημαντική αρχή και προχωράμε. Και είναι άδικο εκείνοι που 5,5 χρόνια στη διακυβέρνηση της χώρας δεν έκαναν απολύτως τίποτα για να προχωρήσουν αυτά τα έργα, να ασκούν σήμερα ανεδαφική κριτική».   

Τέλος, αναφορικά με τα μεγάλα προβλήματα που αντιμετωπίζουν οι επιχειρήσεις της εστίασης, ο Θανάσης Ζεμπίλης ανέφερε ότι «πράγματι ο συγκεκριμένος κλάδος δοκιμάζεται. Το διαπιστώνω καθημερινά στην πόλη που ζω, την Χαλκίδα.  Συνομίλησα χθες για το πρόβλημα με τον κ. Β. Ευθυμίου, τον Πρόεδρο του Σωματείου για την Εστίαση Χαλκίδας, και συμφωνήσαμε ότι χρειάζεται λήψη άμεσων μέτρων, όπως για παράδειγμα η επιδότηση ενοικίου. Θα κινηθώ προς την κατεύθυνση να υπάρξουν μέτρα πιο άμεσα και συστηματικά για τη στήριξη της εστίασης».