Βαγγέλης Αποστόλου: Με τη νέα δημοπράτηση αυξήθηκε το κόστος και μειώθηκε η αποτελεσματικότητα της παράκαμψης Χαλκίδας



Συζήτηση της Επίκαιρης Ερώτησης (2089/7-1-2022) του Βουλευτή Εύβοιας του
ΣΥΡΙΖΑ ΠΣ και πρώην Υπουργού κ. Βαγγέλη Αποστόλου, προς τον Υπουργό
Υποδομών και Μεταφορών, με θέμα: «Η νέα προκήρυξη της Παράκαμψης Χαλκίδας αυξάνει το κόστος και μειώνει την αποτελεσματικότητα».
Πρωτολογία:
Κύριε Υπουργέ, μέχρι να απαντηθεί η ερώτησή μου -7 του Γενάρη την είχα υποβάλει- προχωρήσατε, δυστυχώς, στη δημοπράτηση του έργου, τα αποτελέσματα της οποίας δημοσιοποιήθηκαν στην κοινωνία της Χαλκίδας με έναν αξιοπερίεργο τρόπο, μέσα από τη διαδικασία κατόπιν ενεργειών μου από ένα κοινό δελτίο Τύπου της Περιφέρειας Στερεάς Ελλάδος και της Βουλής των Ελλήνων, το οποίο συνυπογράφουν τέσσερα στελέχη της Νέας Δημοκρατίας στην Εύβοια, ο Περιφερειάρχης, ο Υφυπουργός Αγροτικής Ανάπτυξης και δύο Βουλευτές. Θα καταθέσω το σχετικό δελτίο Τύπου.
Η Παράκαμψη της Χαλκίδας, κύριε Υπουργέ, είναι ένα έργο που ανά πενταετία
μετακινούταν και βέβαια, αυτή η μετακίνηση σήμαινε και αύξηση του προϋπολογισμού. Αν ανατρέξετε στις μελέτες που έχουν χρηματοδοτηθεί μέχρι σήμερα, θα φτάσετε σε ποσό που δεν απέχει και πολύ από το κόστος του έργου. 
Όμως, μετά την τελευταία επανεξέταση της μελέτης προκύπτουν δεδομένα τα οποία δεν δικαιολογούν τόσο το υψηλό κόστος που δημοπρατήθηκε όσο και την αποτελεσματικότητα του έργου.
Αναφέρεστε σε έναν προϋπολογισμό 210 εκατομμυρίων κυρίου έργου και προαίρεσης, δηλαδή παρακαταθήκης για την έγκριση ενός νέου συγκριτικού πίνακα που θα ανεβάσει το κόστος, χωρίς μάλιστα να συμπεριλαμβάνετε τις απαλλοτριώσεις που θα ξεπεράσουν τα 50 εκατομμύρια.
Αυτό, όμως, που κυρίως προκύπτει από τη δημοπράτηση είναι η μείωση της αποτελεσματικότητας του έργου, αφού στη συνολική διαδρομή θα είναι ένας δρόμος δύο λωρίδων κυκλοφορίας και όχι τεσσάρων, όπως προβλεπόταν στην προηγούμενη μελέτη, περιορίζοντας τα δύο ρεύματα σε ένα ρεύμα ανά κατεύθυνση.
Δεν αντιλαμβάνεστε ότι οι μεγάλες ουρές αυτοκινήτων θα μονιμοποιηθούν και από τις δύο πλευρές της Υψηλής Γέφυρας Χαλκίδας λόγω της δυνατότητας διέλευσης μόνο σε ένα ρεύμα, αφού ειδικά η πλευρά της Εύβοιας έχει μία κίνηση αρκετά υψηλή, γιατί τροφοδοτείται από τρία ρεύματα, της Χαλκίδας, Βόρειας και Νότιας Εύβοιας. Γιατί προχωρήσατε στη συγκεκριμένη δημοπράτηση της παράκαμψης Χαλκίδας και Ψαχνών, που ουσιαστικά δεν υπηρετεί καμία μείωση κόστους, ενώ αντίθετα επιφέρει περιορισμό τουλάχιστον κατά 50% στην αποτελεσματικότητα του έργου;

Δευτερολογία:
Κύριε Υπουργέ, το «δυστυχώς» έχει σχέση τόσο με το κόστος -το οποίο ανέβηκε- όσο, βεβαίως, και με την αποτελεσματικότητα του έργου. Δεν σας είπα εγώ ότι δεν θέλαμε να γίνει το συγκεκριμένο έργο, έτσι; Άρα, λοιπόν, εκεί να εντάξετε το «δυστυχώς». 
Γιατί σίγουρα αυτό που αναφέρετε ως 210 εκατομμύρια θα ανέβει. Σίγουρα, επίσης, από την ώρα που λέμε για ένα έργο με τέσσερις λωρίδες κυκλοφορίας και γίνονται δύο, μειώνεται η αποτελεσματικότητά του, όπως και να το κάνουμε. Όπως σας είπα και προηγουμένως, όλη η κίνηση της υψηλής γέφυρας μπαίνει στην πόλη και, μάλιστα, σε σημεία κυκλοφοριακής συμφόρησης. Ήδη η υψηλή γέφυρα, όπως σήμερα λειτουργεί, εξυπηρετεί με δυσκολίες τις ανάγκες της Χαλκίδας. Καταλαβαίνετε, λοιπόν, την πίεση που θα ασκηθεί και από τις δύο πλευρές, πόσο μάλλον, όπως σας είπα προηγουμένως, ιδιαίτερα από την ευβοϊκή πλευρά.
Ξέρετε τι καταφέρατε, κύριε Υπουργέ, και θα το βρούμε, δυστυχώς, μπροστά μας; Ότι θα μονιμοποιήσετε στην είσοδο της πόλης το φαινόμενο του μπουκαλιού.
Εμείς -γιατί αναφερθήκατε στο τι έκανε η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ- βρήκαμε την παράκαμψη με πάρα πολλές ελλείψεις. Δεν ήταν έτοιμες οι αναγκαίες μελέτες, δηλαδή, περιβαλλοντικές, ρυμοτομικού σχεδιασμού, οδικής ασφάλειας και άλλες, και τις ολοκληρώσαμε. Ταυτόχρονα, βέβαια, για να μπορέσει να λειτουργήσει το έργο -που αρχικά εσείς είχατε σχεδιάσει- έπρεπε, λοιπόν, στην παράκαμψη της Χαλκίδας να συνδεθεί, να προστεθεί και το έργο της παράκαμψης Ψαχνών και το τμήμα υψηλής γέφυρας της Λαμψάκου. Είναι δύο προσθήκες τις οποίες εμείς κάναμε.
Επίσης, δεν έχετε προχωρήσει τίποτα ως προς το μεγάλο κομμάτι των απαλλοτριώσεων. Γιατί; Αυτό δεν είναι στο κόστος του έργου; Το σημαντικότερο, όμως, από όλα είναι ότι δεν υπήρχε η ένταξη του συγκεκριμένου έργου στα εθνικής σημασίας έργα, ούτως ώστε να μας δοθεί η δυνατότητα για να ενταχθούν στο ΕΣΠΑ. Εμείς τις κάναμε όλες αυτές τις διαδικασίες, κύριε Υπουργέ.
Καθυστερήσατε. Καθυστερήσατε και φτάσαμε στο 2020 που έρχεται η Ευρωπαϊκή
Επιτροπή και σας αναγκάζει να συντάξετε νέα μελέτη, στην οποία προσπαθώντας να περιορίσετε το κόστος, βρήκατε την ευκολία να κόψετε τις δύο λωρίδες κυκλοφορίας. Αυτό κάνατε.
Τελικά, κύριε Υπουργέ, η λύση που επέλεξε ο κ. Καραμανλής, σε συνεργασία με ομάδα εμπειρογνωμόνων, περιορίζει μόνο την αποτελεσματικότητα του έργου και όχι το κόστος, παρότι ο ίδιος μιλούσε τότε για 150 εκατομμύρια ευρώ -υπάρχουν πάρα πολλά δημοσιεύματα.
Εμείς τότε σας είπαμε, τότε αρχίσαμε να λέμε ότι πρέπει να επανεξετάσετε την όλη όδευση του συγκεκριμένου έργου, γιατί το 2020 υπήρξαν επιπτώσεις στην ευρύτερη περιοχή από το γνωστό καιρικό φαινόμενο «Θάλεια». Αυτές οι επιπτώσεις είχαν σχέση, για παράδειγμα, με τη γέφυρα Βασιλικού και ήταν μεγάλου κόστους. Όλο αυτό έπρεπε να συνεξεταστεί, διότι άπτεται της όδευσης της παράκαμψης της Χαλκίδας, οπότε θα υπήρχε ίσως και διαφορετική όδευση. Γι’ αυτά, όμως, χρειαζόταν να πάρετε μια πολιτική απόφαση. Έτσι κι αλλιώς, πολλές μέχρι σήμερα τροποποιήσεις και επικαιροποιήσεις γίνονταν στη μελέτη, πόσο μάλλον που είχαν δημιουργηθεί τέτοιες συνθήκες που χρειαζόταν μια επικαιροποίηση για να λύσουμε συνολικά και ευρύτερα ένα μεγάλο πρόβλημα που υπάρχει στην περιοχή με την
όδευση των αξόνων της Εύβοιας.


ΒΙΝΤΕΟ