Μίλτος Χατζηγιαννάκης: Νέα αφετηρία για τον ΣΥΡΙΖΑ - ΠΣ το Συνέδριο



1) Μπροστά μας έχουμε μια κομβική, θα έλεγα, στιγμή για το κόμμα σας. Το 3ο Συνέδριο του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ. Ποιοι οι άμεσοι στόχοι από αυτό και με δεδομένο ότι ο ΣΥΡΙΖΑ χαρακτηρίζεται ως ένα “εν κινήσει” κόμμα ποιο στίγμα στην γενικότερη πορεία του πιστεύετε ότι θα πρέπει να αφήσει;

Το 3ο Συνέδριο του ΣΥΡΙΖΑ Προοδευτική Συμμαχία πραγματοποιείται σε μια κρίσιμη συγκυρία. Η πανδημία, η ακρίβεια και τώρα ο πόλεμος στην Ουκρανία αλλάζουν όλα τα δεδομένα, όπως τα γνωρίζαμε μόλις λίγα χρόνια πριν. Οι εξελίξεις αυτές γεννούν την ανάγκη για μια νέα ιεράρχηση των προτεραιοτήτων της πολιτικής, προκειμένου οι ανάγκες των πολλών και η θωράκιση της χώρας απέναντι σε αβεβαιότητες και κινδύνους που μεγαλώνουν να έρθουν στην πρώτη γραμμή. Αυτός είναι και ο άμεσος στόχος μας, να αφουγκραστούμε τα προβλήματα της κοινωνίας και τις δικές μας απαντήσεις σε αυτά, καθώς και να συζητήσουμε τους όρους και τις προϋποθέσεις που μια προοδευτική κυβέρνηση με κορμό τον ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ θα τις υλοποιήσει. Παράλληλα, καλούμαστε να αποφασίσουμε τους όρους με τους οποίους θα κάνουμε το κόμμα μας πιο ισχυρό ποιοτικά και ποσοτικά, πώς θα ενισχύσουμε το ρόλο των μελών και των φίλων του κόμματος, πώς θα ενδυναμώσουμε τους δεσμούς μας με την κοινωνία και τα λαϊκά στρώματα, πώς θα
κάνουμε πιο ισχυρή την εσωκομματική δημοκρατία και τη συλλογικότητα. Ο δρόμος της μετεξέλιξης του ΣΥΡΙΖΑ-Προοδευτική Συμμαχία σε κόμμα ευρείας λαϊκής πλειοψηφίας με ζωντανές κοινωνικές δυνάμεις στο εσωτερικό του είναι ανοικτός. Εμείς καλούμαστε να τον διαβούμε, αυτό θεωρώ ότι θα αποτελέσει και το στίγμα της επόμενης μέρας.

2) Ένα από τα κεντρικά θέματα του συνεδρίου είναι η αποδοχή των προτάσεων Τσίπρα, για απευθείας εκλογή Προέδρου και Κεντρικής Επιτροπής από τη βάση. Έχουν καταγραφεί διαφορετικές γνώμες στον προσυνεδριακό διάλογο σχετικά με αυτό το ζήτημα. Ποια η δική σας θέση;

Οι ίδιοι οι πολίτες έχουν αναδείξει μέσα από αλεπάλληλες εκλογικές μάχες τον ΣΥΡΙΖΑ Προοδευτική Συμμαχία ως τον κυρίαρχο εκφραστή του προοδευτικού πόλου στο πολιτικό σύστημα της χώρας. Άποψή μου είναι πως με την πρόταση του Αλέξη Τσίπρα ο ΣΥΡΙΖΑ Προοδευτική Συμμαχία ανοίγει προς τα μέλη του, διευρύνει τη βάση του και ανοίγεται συνολικά στην κοινωνία, χωρίς φοβίες και αγκυλώσεις. Το επικείμενο Συνέδριο μπορεί και πρέπει να αποτελέσει την αφετηρία για την ανασυγκρότηση του κόμματος και την αντιστοίχισή του με τη λαϊκή βούληση όπως αυτή εκφράστηκε στις τελευταίες εθνικές εκλογές. Η αναγκαία οργανωτική διεύρυνση του χώρου μας, η ωρίμανση του προγραμματικού μας λόγου και ο ποιοτικός μας μετασχηματισμός σε ένα κόμμα που θα αγκαλιάζει όλους τους προοδευτικούς πολίτες είναι ένα στοίχημα που πρέπει αυτή τη φορά να κερδηθεί.

3) Στο προσκήνιο παραμένουν σταθερά τα σενάρια πρόωρων εκλογών. Ποια η δική σας εκτίμηση; Πιστεύετε ότι είναι εφικτός ο σχηματισμός προοδευτικού χαρακτήρα
κυβέρνησης με άλλα κόμματα (ΚΙΝΑΛ, ΜέΡΑ 25) τόσο σε επίπεδο εκλογικής αριθμητικής όσο και σε επίπεδο προγραμματικών συγκλίσεων; Και κατά πόσο είναι η προοπτική αυτή ανάμεσα στις προτεραιότητες της αξιωματικής αντιπολίτευσης;

Ο ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ έχει διατυπώσει συγκεκριμένες προτάσεις, τόσο στα θέματα της πανδημίας όσο και στα θέματα της ακρίβειας. Θετικές προτάσεις σε πολλά θέματα έχουν κάνει και άλλες δυνάμεις της αντιπολίτευσης όπως το ΚΙΝΑΛ, το ΚΚΕ, το ΜέΡΑ25, καθώς και κοινωνικοί φορείς των εργαζομένων, των επαγγελματιών, των μικρών επιχειρήσεων. H κυβέρνηση της ΝΔ ωστόσο κωφεύει, δεν απαντά, δεν συνομιλεί. Την εμποδίζουν οι ιδεολογικές της παρωπίδες, η ταξική της μονομέρεια και η εξάρτησή της από συγκεκριμένα συμφέροντα. Τα προβλήματα όμως είναι μεγάλα και οι προκλήσεις πρωτοφανείς.
Χρειάζεται κλίμα διαλόγου, προγραμματικής και όχι τυφλής αντιπαράθεσης, κλίμα
συνεννόησης στα μεγάλα θέματα. Με δεδομένο τον εκλογικό νόμο που θα ισχύσει στις επόμενες εκλογές, κανένα κόμμα δεν θα μπορέσει να παρακάμψει το ερώτημα: Μετά τις εκλογές τι; Ποια κυβέρνηση μπορεί να υπερασπιστεί την κοινωνία και ιδιαίτερα τα ευάλωτα στρώματα από τις συνέπειες της ακρίβειας, των πολέμων και άλλων δεινών; Η κυβέρνηση του κ. Μητσοτάκη επέδειξε πρωτοφανή ανικανότητα σε όλους τους τομείς και στηρίζεται από τα μεγάλα συμφέροντα.
Είναι σαφές ότι η χώρα χρειάζεται μια προοδευτική κυβέρνηση με Πρωθυπουργό τον Αλέξη Τσίπρα, στηριγμένη σε μια ευρεία προοδευτική κοινωνική πλειοψηφία και σε ένα συγκεκριμένο πρόγραμμα στήριξης της κοινωνίας και ανασυγκρότησης της χώρας.

4) Τα κεντροαριστερά κόμματα, με τη στενή ή την ευρεία έννοια, σημειώνουν εκλογικές επιτυχίες τους τελευταίους μήνες. Από τη Γερμανία και τις ΗΠΑ μέχρι την Πορτογαλία και τη Λατινική Αμερική. Η μετατόπιση αυτή του εκλογικού εκκρεμούς από τα δεξιά προς τα αριστερά ποιο πολιτικό συμπέρασμα παράγει και ποια επίδραση θεωρείτε ότι μπορεί να έχει στην ελληνική πολιτική πραγματικότητα;

Τα τελευταία χρόνια βρισκόμαστε αντιμέτωποι με πολλαπλές κρίσεις, που προφανώς αφήνουν έντονο τον αντίκτυπό τους σε χώρες και κοινωνίες. Η πανδημία του Covid-19 για παράδειγμα έχει αναδείξει εδώ και δύο χρόνια με δραματικό τρόπο την ανάγκη ύπαρξης ισχυρών δημόσιων δομών και ισχυρής κρατικής παρέμβασης, με μόνο στόχο να μπορέσει η κοινωνία να αντεπεξέλθει στην υγειονομική και οικονομική κρίση. Στις χώρες που αναφέρατε οι πολίτες κατάλαβαν ότι είναι αδήριτη ανάγκη για την επιβίωση των ίδιων και των οικογενειών τους να έχουν κυβερνήσεις που να στηρίζουν το κοινωνικό κράτος.
Ενίσχυση της δημόσιας υγείας, παρέμβαση στις τιμές της ενέργειας και αύξηση των
εισοδημάτων. Εξάλλου είδατε και είδαμε όλοι την εξαίρεση που κατάφεραν να εξασφαλίσουν οι προοδευτικές κυβερνήσεις της Ισπανίας και της Πορτογαλίας στη σύνοδο κορυφής της ΕΕ, προκειμένου να διαχειρίζονται τις δικές τους τιμές ηλεκτρικής ενέργειας.
Και το κατάφεραν γιατί το διεκδίκησαν. Η Ελλάδα, με την ακριβότερη τιμή κιλοβατώρας, έχει μία κυβέρνηση που αντί να επιδιώξει το ίδιο, αναβάλει διαρκώς τη λήψη μέτρων στήριξης και επιτρέπει την αισχροκέρδεια των μεγάλων ιδιωτικών παρόχων. Οι πολίτες που σήμερα ασφυκτιούν έχουν μνήμη και κρίση. Θυμούνται ότι την περίοδο της διακυβέρνησης του ΣΥΡΙΖΑ δεν κλήθηκαν να πληρώσουν ούτε ευρώ παραπάνω στους λογαριασμούς του ρεύματος. Είναι θέμα χρόνου (των εκλογών), προκειμένου να εκφράσουν και την κρίση τους απέναντι στη δυστοπία που έχει φέρει στη χώρα η κυβέρνηση της ΝΔ.

5) Κεντρικό αφήγημα της κυβέρνησης είναι πως εν πολλοίς η ενεργειακή κρίση είναι αφενός αποκλειστικά εισαγόμενη αφετέρου πως σε μεγάλο βαθμό για τις τεράστιες ανατιμήσεις ευθύνεται ο πόλεμος στην Ουκρανία. Το κόμμα σας διαφωνεί. Γιατί;

Διότι οι υπέρογκοι λογαριασμοί που καλούνται να πληρώσουν εδώ και 8 μήνες τα
νοικοκυριά και οι επιχειρήσεις της χώρας μας δεν έχουν επηρεαστεί -ακόμα- από την εισβολή της Ρωσίας στην Ουκρανία. Η Ελλάδα, πολύ πριν από το ξέσπασμα του πολέμου, ήταν από τις χώρες-πρωταθλητές στην χονδρεμπορική αγορά ηλεκτρικής ενέργειας, με μία αγορά ενέργειας ολιγοπωλιακή, που λειτουργεί με στρεβλώσεις και με χειραγώγηση τιμών και υπερκέρδη που κανένας δεν ελέγχει εδώ και καιρό. Σήμερα που μιλάμε υπάρχουν πολύ συγκεκριμένες καταγγελίες για το γεγονός ότι οι πάροχοι ενέργειας αλλάζουν αδικαιολόγητα τα τιμολόγια στους καταναλωτές από σταθερά σε κυμαινόμενα. Ο κ. Μητσοτάκης και η κυβέρνηση δεν αντιμετωπίζουν ως όφειλαν το πρόβλημα, αλλά αντίθετα ζητούν από την Ευρώπη να λύσει ένα μέρος του προβλήματος, παρεμβαίνοντας στις τιμές προμήθειας του φυσικού αερίου. Η αισχροκέρδεια όμως, η οποία καταγγέλλεται και από την ελληνική βιομηχανία, δεν είναι ευρωπαϊκό πρόβλημα. Οφείλεται σε μεγάλο βαθμό σε πρακτικές που εφαρμόζονται στην Ελλάδα

6) Γενικότερα, τι προτείνει το κόμμα σας ώστε η ενεργειακή μετάβαση να προωθηθεί πρωτίστως με όρους ενεργειακής δημοκρατίας και ανάσχεσης της επεκτεινόμενης ενεργειακής φτώχειας;

Με τη σημερινή κυβέρνηση ο ενεργειακός μετασχηματισμός και η πράσινη μετάβαση εξελίσσονται σε μια υπόθεση που αφορά τους λίγους και εκλεκτούς και όχι το σύνολο της κοινωνίας και της επιχειρηματικότητας. Για εμάς στον ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ είναι σαφές ότι η πράσινη μετάβαση οφείλει να γίνει για τους πολλούς, με την πολιτεία επικεφαλής που θα εγγυάται ότι κανένας και καμία δε θα μείνει πίσω. Η μετάβαση μπορεί και πρέπει να έχει οικονομικά και περιβαλλοντικά οφέλη για το σύνολο της κοινωνίας. Είχαμε προειδοποιήσει από τον προηγούμενο ακόμα Αύγουστο για τις καταστροφικές επιλογές της κυβέρνησης της ΝΔ στην ενέργεια, που έχουν αφήσει την κοινωνία, την οικονομία και τους πολίτες παντελώς απροστάτευτους στις συνέπειες της κρίσης. Η βίαιη απολιγνιτοποίηση και η ιδιωτικοποίηση της ΔΕΗ και των ηλεκτρικών δικτύων αποδόμησαν την ενεργειακή
στρατηγική της χώρας και έφεραν σε αδιέξοδο επιχειρήσεις και νοικοκυριά πολύ πριν ξεσπάσει ο πόλεμος. Η χώρα χρειάζεται άμεσα επανασχεδιασμό της Εθνικής Ενεργειακής Στρατηγικής. Με χρονική μετάθεση της απολιγνιτοποίησης και επανέναρξη δραστηριότητας στα λιγνιτικά πεδία, με επαναφορά του δημόσιου και κοινωφελούς χαρακτήρα της ΔΕΗ και με αναθεώρηση επιτέλους του Ειδικού Χωροταξικού Πλαισίου για τις ΑΠΕ, αφού η κυβέρνηση της ΝΔ εδώ και δυο χρόνια δεν έχει προχωρήσει τίποτα. Παράλληλα, κεντρικός προγραμματικός στόχος για τον ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ και τη νέα προοδευτική κυβέρνηση της χώρας είναι τουλάχιστον το 50% της νέας παραγωγής νέων αδειών από ΑΠΕ να προέρχεται από ενεργειακές κοινότητες τοπικά σχήματα και αυτοπαραγωγή, με άρση των εμποδίων που έχει επιβάλλει η κυβέρνηση της ΝΔ. Ταυτόχρονα, έχουμε ως ΣΥΡΙΖΑ Προοδευτική Συμμαχία υπογραμμίσει τον διπλό ρόλο που μπορεί να παίξει η Τοπική Αυτοδιοίκηση στην αντιμετώπιση τόσο της ενεργειακής κρίσης όσο και της κρίσης φτωχοποίησης, μέσα από κοινοπρακτικές ενεργειακές κοινότητες δήμων, οι οποίες θα συμψηφίζουν το υπέρογκο ενεργειακό κόστος που καλούνται να πληρώσουν οι δήμοι, ενώ την ίδια στιγμή θα μπορούν να προσφέρουν δωρεάν ή πολύ φτηνή ενέργεια σε ευάλωτα νοικοκυριά, όπως προβλέπει ο νόμος που έχει ψηφίσει η κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ για τις ενεργειακές κοινότητες το 2018.

7) Κεντρική θέση του κόμματός σας είναι η παραγωγική ανασυγκρότηση της χώρας. Ως κυβέρνηση πραγματοποιήσατε στην κατεύθυνση αυτή δεκατρία περιφερειακά συνέδρια, με το πρώτο να γίνεται στη Στερεά. Πώς θα συνδυάσετε αυτή την ανασυγκρότηση με τον περιορισμό των οικονομικών ανισοτήτων και δεύτερον, θεωρείτε πως ο χώρος της αυτοδιοίκησης, όπως έχει τώρα και που δεν έχει την αντίληψη αυτή ψηλά στα προτάγματά της, μπορεί να είναι αποτελεσματικός εταίρος σε μια τέτοια προσπάθεια;

Η αλήθεια είναι ότι ανοίγετε μία πολύ μεγάλη συζήτηση, την οποία έχω προσωπικά
επισημάνει εδώ και δύο χρόνια στην ηγεσία του Υπουργείου Εσωτερικών, λόγω των δυσλειτουργιών του προγράμματος Αντώνης Τρίτσης, το οποίο επί της ουσίας είναι μία κακή αντιγραφή του επιτυχημένου προγράμματος της κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ του «Φιλόδημου». Από την πρώτη στιγμή ανέφερα τη λανθασμένη στρατηγική του
προγράμματος, καθώς οι χρηματοδοτήσεις των Δήμων έγιναν με τελείως ετεροβαρή και άνισο τρόπο, ενισχύοντας τις μητροπόλεις και αδιαφορώντας για την περιφέρεια. Έτσι δεν γίνεται να υπάρξει ανάπτυξη και δεν γίνεται να επιτευχθεί η επιθυμητή παραγωγική ανασυγκρότηση. Όπως δεν μπορεί να επιτευχθεί ανασυγκρότηση όταν διαμελίζεται και εκποιείται η ΛΑΡΚΟ, η μεγαλύτερη εταιρεία παραγωγής σιδηρονικελίου στην Ε.Ε. και μια από τις μεγαλύτερες παγκοσμίως στον κλάδο της, που υπό τις σημερινές συνθήκες αύξησης των τιμών του νικελίου καθίσταται ξανά στρατηγικής σημασίας Δυστυχώς, αυτή είναι η στρατηγική της ΝΔ και αυτό αποδεικνύεται από τον αποκλεισμό των ΟΤΑ από τον σχεδιασμό και την απορρόφηση των πόρων του Ταμείου Ανάκαμψης, αλλά και την πλήρη απροθυμία της κυβέρνησης να στηρίξει τους ΟΤΑ με προσωπικό, αρμοδιότητες και πόρους.
Εμείς έχουμε μία τελείως διαφορετική οπτική της ανάπτυξης. Ανάπτυξη με ενισχυμένο ρόλο των ΟΤΑ, καθώς πρέπει παραδείγματος χάρη το ΕΣΠΑ και το Ταμείο Ανάκαμψης να σχεδιαστούν και να υλοποιηθούν με τη συμμετοχή των Δήμων. Ο χώρος της Αυτοδιοίκησης όχι μόνο μπορεί, αλλά επιβάλλεται να είναι αποτελεσματικός εταίρος, δεν γίνεται ο θεσμός που βρίσκεται εγγύτερα στις ανάγκες των πολιτών να απέχει από τη διαδικασία της παραγωγικής ανασυγκρότησης.

8) Θα ήθελα, κ. Χατζηγιαννάκη, με βάση και την αυτοδιοικητική σας εμπειρία, μια
αξιολόγηση-αποτίμηση μέχρι στιγμής της περιφερειακής Αρχής

Η περιφερειακή Αρχή κλήθηκε να διαχειριστεί στον νομό μου την Εύβοια μία τρομακτική καταστροφή. Θέλω να είμαι δίκαιος, καθώς έζησα επί 10 ημέρες την πυρκαγιά στο μέτωπο, δίπλα στον Περιφερειάρχη και τον Αντι-περιφερειάρχη που βρίσκονταν στο σημείο. Η επιλογή ήταν κεντρική: Να αφεθεί η Εύβοια στη μοίρα της. Από εκεί και πέρα η περιφερειακή Αρχή εμφανίστηκε δυστυχώς ανεπαρκής και αναποτελεσματική στην επιχειρησιακή ικανότητά της απέναντι στις κρίσεις, αφού για επτά ολόκληρα χρόνια δεν μερίμνησε για τα απαραίτητα έργα αντιπλημμυρικής προστασίας και έργα ορεινής υδρονομίας, ενώ παράλληλα δέχτηκε αδιαμαρτύρητα και εν είδει κομματικής πειθαρχίας τη θεσμική απαξίωση που της επέβαλε η κυβέρνηση της ΝΔ, αναθέτοντας την ανασυγκρότηση της Β. Εύβοιας σε μια Επιτροπή διορισμένη από τον Πρωθυπουργό.

9) Ο χρόνος για τις αυτοδιοικητικές εκλογές μετράει αντίστροφα. Πιστεύετε ότι ο ΣΥΡΙΖΑ θα πρέπει να “κατεβάσει” δική του κομματική υποψηφιότητα ή θα προκρίνατε τη συμμετοχή των περιφερειακών δυνάμεων του κόμματος σε ευρύτερο ψηφοδέλτιο με φιλοδοξία να εκφράσει με πιο ολιστικό τρόπο τον δημοκρατικό χώρο, συμπράττοντας ενδεικτικά με το ΚΙΝΑΛ/ΠΑΣΟΚ; Και υπό ποιους όρους;

Ο ΣΥΡΙΖΑ – Προοδευτική Συμμαχία τόσο στην κεντρική πολιτική σκηνή όσο και στην Αυτοδιοίκηση είναι ταυτοτικά υπέρ των συνεργασιών, στη βάση του διαλόγου και των προγραμματικών συμφωνιών. Στην Αυτοδιοίκηση υπάρχουν πολύ περισσότερα κοινά στοιχεία μεταξύ των παρατάξεων απ’ ό,τι υπάρχει στην κεντρική πολιτική σκηνή. Για εμάς έχει φτάσει πλέον η στιγμή να μπει επιτέλους σε εφαρμογή το σχέδιο για μία πραγματικά ανεξάρτητη, προοδευτική Αυτοδιοίκηση με ξεκάθαρες αρμοδιότητες και με αντίστοιχους πόρους, που στο επίκεντρό της θα έχει τις ανάγκες των πολιτών. Να αντιστοιχηθούμε δηλαδή με την ευρωπαϊκή πραγματικότητα, όπου η Αυτοδιοίκηση κινείται πάντα “αριστερότερα”, προοδευτικότερα αν θέλετε, πιο δημοκρατικά και πιο κοινωνικά ευαίσθητα από τις κυρίαρχες συντηρητικές και πολλές φορές νεοφιλελεύθερες πολιτικές.
Σε ό,τι αφορά την Περιφέρεια Στερεάς ειδικότερα, η ειλικρινής επικοινωνία και η αγαστή συνεργασία των αντιπολιτευόμενων παρατάξεων αποδεικνύει ότι υπάρχει γόνιμο έδαφος στο ενδεχόμενο μιας ενιαίας έκφρασης των προοδευτικών και δημοκρατικών δυνάμεων στις επόμενες αυτοδιοικητικές εκλογές. Επειδή ωστόσο ο πολιτικός χρόνος είναι αυτή την περίοδο ιδιαίτερα πυκνός, καλό θα ήταν να περιμένουμε να δούμε τις συνθήκες που θα έχουν δημιουργηθεί μέχρι τότε.

10) Θα ήθελα να κλείσουμε με ένα θέμα πέραν της τρέχουσας επικαιρότητας. Σε ποιο βαθμό απασχολούν προγραμματικά το ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ ζητήματα όπως η θέσπιση του βασικού εισοδήματος, η αποανάπτυξη, η επέκταση της κοινωνικής οικονομίας κι η οικονομία των κοινών πόρων;

Ο ΣΥΡΙΖΑ – Προοδευτική Συμμαχία θα κυβερνήσει προοδευτικά με την κοινωνία για την κοινωνία και εκεί βρίσκεται η τεράστια διαφορά μας με τη Νέα Δημοκρατία. Εκεί που λέμε να φορολογηθούν τα υπερκέρδη των εταιριών ενέργειας και να μπει πλαφόν στα τιμολόγια της ενέργειας, η κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας κάνει σαν να μη συμβαίνει τίποτα. Έχει κλείσει τα μάτια και δεν βλέπει τα «εγκεφαλικά» που μοιράζουν οι λογαριασμοί της ΔΕΗ.
Δεν βλέπει ότι δεν αντέχει η οικονομία και χρειάζεται άμεσα η αύξηση του κατώτερου μισθού στα 800 ευρώ και όχι ψίχουλα των 13 ευρώ που έδωσε. Είναι εμπαιγμός πραγματικά. Αλλά και όσον αφορά την ανάπτυξη, όπως προανέφερα, είναι τεράστια η διαφορά μας. Το σχέδιο για το Ταμείο Ανάπτυξης της κυβέρνησης της Νέας Δημοκρατίας είναι τα κονδύλια να διοχετευθούν σε 10 το πολύ μεγάλες εταιρείες της χώρας, λες και έτσι θα έρθει η ανάπτυξη. Στον ΣΥΡΙΖΑ – Προοδευτική Συμμαχία έχουμε επισημάνει την ανάγκη ενίσχυσης των μικρών και μεσαίων επιχειρήσεων. Πρέπει να κρατηθεί σταθερός ο κορμός της κοινωνίας μας. Απέναντι στην ολοένα μεγαλύτερη φτωχοποίηση της κοινωνίας από τις πολιτικές της ΝΔ, ο ΣΥΡΙΖΑ – Προοδευτική Συμμαχία έχει ένα σχέδιο έκτακτης ανάγκης για την κοινωνία, που είμαι πεπεισμένος πώς θα εφαρμόσει όντας η επόμενη κυβέρνηση.